Projekty

 

Projekt BIOLEARN v Súkromnej spojenej škole

V spolupráci s Centrom environmentálnych aktivít v Trenčíne sme sa aktívne zapojili do medzinárodného projektu Biolearning for the Future (BLF) už v roku 2020. Cieľom projektu je inšpirovať mladých ľudí, aby prírodu vnímali ako svoju učiteľku. V projekte spolupracujú učitelia a odborníci niekoľkých krajín: Holandsko, Maďarsko, Anglicko, USA, Česká republika, Slovensko. Koncept stojí na princípoch, ktoré vypracovala vedkyňa a spisovateľka Janine Benyus (USA). Partnerské krajiny vytvorili 22 modulov v 5 jazykoch. Sú umiestnené na webovej stránke projektu https://biolearn.eu/  Príručka pomôže každému, kto chce získať predstavu, ako pracovať s konceptom biomimikry vo vyučovaní. Niektorí naši učitelia sa oboznámili  s princípmi a cieľmi projektu na workshopoch v Holandsku. V našej škole sme v školskom roku 2022/ 23 zaviedli predmet BIOMIMIKRY. Najskôr v ňom pracovali ôsmaci, tento rok 2023/ 24 sme predmet úspešne posunuli do šiesteho ročníka. V predmete využívame vzdelávací koncept STE(A)M , ktorý kladie dôraz na prírodné vedy, techniku, umenie a matematiku. Jednoducho povedané, deti hľadajú odpoveď na otázku: „Ako to robí príroda?“ Rastliny a zvieratá majú veľa dômyselných riešení, ktoré sa od nich môžeme naučiť. Deti ako prvé pozorujú a učia sa klásť dobré otázky- otvorené otázky (rozvíjajú si kritické myslenie).

Naše prvé skúsenosti sme ponúkli všetkým žiakom školy v máji 2023 na BIOMIMIKRY dni, kedy ôsmaci s pánom učiteľom Richterom na 6 stanovištiach ponúkli rôzne zaujímavé výzvy, pozorovania, pokusy, individuálne aj kolektívne riešenia a hľadania inovácií. 

Naším cieľom postupne bude, aby sa myšlienky a princípy biomimikry uplatňovali aj v predmetoch Fyzika, Chémia, Biológia, Technika, Prírodoveda… Príroda v procese 3,8 miliárd rokov evolúcie vyriešila každý problém. Biomimikry (bios- život, mimesis-napodobňovanie) nám môže pomôcť tvoriť udržateľnú budúcnosť.

Na jeseň sa naši Mladí reportéri zúčastnili na Dni BIOMIMIKRY v ZOO Bojnice, kde naša deviatačka Hanka Zubová vytvorila video-reportáž. 

9.01.2024 budeme v našej Súkromnej spojenej škole hostiť učiteľov a odborníkov z viacerých krajín: Holandsko, USA, Maďarsko, Turecko, ČR a SR. V prvom bloku- budeme objavovať princíp štrukturálnych farieb. Prídu žiaci s inováciou? Nakoniec sa pokúsime vytvoriť štrukturálne farby na sladkej odmene- čokoláde. V druhom bloku vystúpia hostia so svojimi skúsenosťami. V tomto bloku budeme spolu  diskutovať a vzájomne si vymieňať poznatky. Tešíme sa na inšpiráciu a nové podnety.

Voda pre našu budúcnosť

Projekt voda pre našu budúcnosť realizujeme v spolupráci s CEEv Živica a programom Zelná škola. Za podporu projektu ďakujeme značke Finish.
Počas výstavby prvkov (jún-október) sme spolu odučili 5 hodín vo všetkých ročníkoch. Zamerali sme sa hlavne na význam zadržiavania dažďovej vody a jej ďalšieho využitia. V rámci projektu sa nám podarilo navýšiť počet nádob na zadržiavanie dažďovej vody a “zazelenať” náš sklad. Žiaci k nemu vysadili popínavé rastliny, skonštruovali im oporu, aby mohla vzniknúť zelená stena a na strechu sme osadili rozchodníky s rastlinami.

[foogallery id=”1338″]

Rytieri zocelení Koronou

Naša škola sa zapojila do projektu Rytieri zocelení Koronou, ktorý pomáha učiteľom a deťom zlepšovať finančnú gramotnosť.

Pozrite si video hodnotiacej konferencie projektu:

Prezentácia k hodnotiacej konferencii: RYTIERI ZOCELENÍ KORONOU

Pedagógovia a rodičia sa vzdelávali na prezenčnom seminári a online seminári, ktorého záznam si môžete pozrieť:

 

dotazník pre dospelých

Obchodík

Víťazný nápad

Kuchárka za babku

Uvedomujeme si, že stav finančnej gramotnosti na Slovensku je stále pomerne nízky. Počas obdobia socializmu nás nikto neučil rozumieť svetu peňazí. Nežná revolúcia priniesla veľké zmeny a prostredníctvom prvej a druhej vlny privatizácie sa naša spoločnosť vo veľmi krátkom čase zmenila na kapitalistickú. Súčasnú strednú a staršiu generáciu tieto prudké ekonomické zmeny zastihli nepripravenú. Na finančnom trhu sa objavilo množstvo nových finančných inštitúcií a z jednej banky a poisťovne vznikla „džungľa“ finančných organizácií a v nich nesmierne množstvo produktov. Hoci v našich školách sa finančná gramotnosť vyučuje ako prierezová téma už niekoľko rokov, výsledky sú stále málo vyhovujúce. Jedným z dôvodov je aj nízka úroveň finančnej gramotnosti samotných učiteľov a rodičov detí. A to nás v posledných mesiacoch ešte aj prekvapila nečakaná celosvetová pandémia COVID 19, ktorá vlečie so sebou hospodársku krízu. Školy by mali byť nápomocné rodinám, lebo fungovanie jednotlivca a rodín v ekonomickej kríze po koronavíruse bude ťažké.

Cieľom nášho projektu Rytieri zocelení Koronou je zvýšiť úroveň finančnej gramotnosti pedagógov v čase hospodárskej krízy po koronavírusovej pandémii a prostredníctvom nich ovplyvniť zvládanie náročnej finančnej situácie v celej našej komunite.

Zelená škola

Naša zelená škola

schválený-EAP-POTRAVINY2017-19 finálny monitoring

Certifikačný environmentálno-vzdelávací program sa na Slovensku odštartoval v r. 2004. Boli sme jednou z modelových škôl. Ide o praktické vzdelávanie k trvalo udržateľnému rozvoju. Aktivity programu Zelená škola ocenilo aj UNESCO. Škola má svoj EKO- kódex a akčný plán, ktorý si vytvára po audite. Momentálne sa venujeme téme Potraviny. 5 rokov sme boli držiteľom Zelenej zástavy, neskôr sme získali Diplom škola Na ceste k Zelenej škole, opäť vlastníme Zelenú zástavu a medzinárodný certifikát. V škole pracuje Kolégium pod vedením Koordinátora (Ivana Kleinová). Zelená škola je praktická škola, snažíme sa do projektu zapájať širšiu školskú komunitu, nielen žiakov školy.

 

http://www.zelenaskola.sk/

Jedlá zmena

Globálno- vzdelávací program nielen o zdravej výžive, ale aj o tom, odkiaľ potraviny pochádzajú, čo si treba všímať pri ich kúpe…Projekt zastrešuje Živica a Zelené školy. V škole pracuje akčný tím ( Júlia James, Maruška Jánošíková, Jana Kramárová), ktorý úzko spolupracuje s Kolégiom Zelenej školy. Čaká nás Kurz globálneho varenia, Akčný deň aj Jedlý jarmok vo Zvolene.

Litter less- Mladí reportéri

V projekte sme získali v roku 2016 dve prvé a jedno 2.miesto v celonárodnej súťaži a 3.miesto v celosvetovej súťaži. Naši mladí reportéri sú už „profíci“.

 

 

Na vandrovke s číslicami (Erasmus+)

S poľským partnerom sa snažíme o zlepšenie prírodovedného, matematického a finančného vzdelávania v našej škole. Zaviedli sme Hejného matematiku, máme vyškolených učiteľov v metodike Hejného vzdelávania, absolvovali sme týždeň vzdelávania vo Varšave a s poľskými žiakmi sme zažili Týždeň vedy v našej škole, na ktorom sme spolupracovali s rôznymi vedcami, firmami a so Spojenou školou sv. Jána Bosca v Novej Dubnici.

Amavet

Asociácia pre mládež , vedu a techniku –v roku 2016 sme založili klub 966 Pöllö (sova po fínsky)

Adoptovali sme si spolužiaka v Afganistane

Projekt s Človekom v ohrození trval 4 roky. Pre vážnu situáciu v Afganistane bol projekt v roku 2016 ukončený.

Veľkí učia malých

Tutoring deviatakov a prvákov- počas celého roku deviataci pomáhajú prvákom: robia im sprievodcov v škole, chodia sa s nimi hrať do školského klubu, pripravia im Pasovačku…

Týždeň sezónnej, regionálnej a bio kuchyne

V rámci projektu BIO kuchári vo verejnom stravovaní ( v projekte sme navštívili inšpiratívnu Českú republiku, ktorá sa začala vážne zaoberať školským stravovaním, zavádza staronové receptúry do školských kuchýň, školí kuchárov, rodičov, žiakov…). Projekt o stravovaní, v rôznej podobe uskutočňujeme každý rok.

Komprax

Viac europrojektov, na ktorých sme spolupracovali s rodičmi. Boli sme spoločne vyškolení. Projekty boli rôzne, týkali sa viacerých tried. Jeden z nich nám pomohol pripraviť konferenciu Kuchárska kniha pre život, natočiť film o našej škole, vytvoriť keramické výrobky so Soničkou Zeliskovou, navštíviť rôzne pozoruhodné miesta ako ekofarmy apod.

Významné projekty na ktorých sme spolupracovali s partnermi v minulosti:

S Centrom environmentálnych aktivít(Cea) sme spolupracovali na Projekte “BIO do škôl” . Bol podporený nadáciou Ekopolis a spolufinancovaný z Finančného mechanizmu Európskeho hospodárskeho priestoru, Nórskeho finančného mechanizmu a štátneho rozpočtu Slovenskej republiky.
Pomáhali sme vytvoriť Vzorový environmentálny školský vzdelávací program pre ZŠ (Richard Medal a kolektív)

Skoč do života

Vznikol ako výsledok spolupráce 9 partnerov so zástupcami z UK, Holandska, Bulharska, Maďarska a Slovenska v rámci projektu „Mind the Gap“. Cieľom projektu bolo vytvoriť aktivity, ktoré pomáhajú odstrániť priepasť medzi tým, čo sa učí v škole a tým, čo človek potrebuje vedieť pre bežný život, ako aj predstaviť alternatívy pre udržateľný život (ekodomy, miestne a bio potraviny, verejná doprava, dobrovoľníctvo…). Bola vytvorená vzdelávacia stránka, ktorú môžu využívať učitelia voľne podľa svojej potreby.

http://www.migaproject.eu/index.php?lang=sk

Aktívne sme boli zapojení aj v projekte Globálne rozvojové školy.

EKO- mapa Slovenska

Pomáhali sme vytvoriť eko-mapu Slovenska.

Zdravý úsmev

Moderná starostlivosť o chrup spojená s prevenciou DENTALALARM

Priateľ policajt

V spolupráci s Mestskou políciou v ND,

Doprava- taká naozajstná

V spolupráci s Mestskou políciou v ND

Nie je škola ako škola, nie je žiak ako žiak

S Úniou prevencie a pomoci Dafné, v rámci ktorého boli do projektu zapojené naše deti, ktoré sa učili vcítiť do prežívania detí s problémami zraku. V rámci projektu bol 1 pedagóg v Nórsku spoznávať vzdelávací systém, bol to projekt integrácie zrakovo-postihntých žiakov v spolupráci s Nórskom a Úniou prevencie, ktorá spolupracovala s Asociáciou súkromných škôl- špeciálnych pedagógov.

eTwinning

Spolupráca s Poliakmi- Trieda plná áut(4.S), Príbeh hračiek

Školský program INPP

Napomáhal prostredníctvom  cvičenia rozvíjať motoriku, koordináciu a rovnováhu detí. Cvičila jedna trieda v priebehu 1 roka každý deň 10 minút pod dohľadom špeciálneho pedagóga v spolupráci so Súkromným Centrom špeciálno-pedagogického poradenstva v Novej Dubnici. Projektom sa zvyšuje koncentrácia detí, zmierňuje sa vnútorný nepokoj, miznú, alebo sa zmierňujú ťažkosti pri písaní, čítaní, či opisovaní textu. Zlepšuje sa taktiež priestorová orientácia i organizačné schopnosti. Z celkového hľadiska deti začnú viac prejavovať svoj potenciál a ich výkon a výsledky v škole sa významne zlepšia.

 

Pre našich starších žiakov sú nezabudnuteľné celoškolské projekty o Indii, Kórei, o Juhoafrickej republike, o Nórsku. Niektoré sme robili z dôvodu, že naši spolužiaci pochádzali z týchto krajín a my sme ich chceli lepšie spoznať.
V našich triedach sa každý rok uskutočňuje niekoľko menších konkrétnych triednych projektov. Snažíme sa spájať predmety, využívať poznatky a spolupracovať. Preto robíme veľa projektov. O niektorých sa viac dozviete z aktualít a školskej stránky na facebooku.