Projekty
Projekt BIOLEARN v Súkromnej spojenej škole
V spolupráci s Centrom environmentálnych aktivít v Trenčíne sme sa aktívne zapojili do medzinárodného projektu Biolearning for the Future (BLF) už v roku 2020. Cieľom projektu je inšpirovať mladých ľudí, aby prírodu vnímali ako svoju učiteľku. V projekte spolupracujú učitelia a odborníci niekoľkých krajín: Holandsko, Maďarsko, Anglicko, USA, Česká republika, Slovensko. Koncept stojí na princípoch, ktoré vypracovala vedkyňa a spisovateľka Janine Benyus (USA). Partnerské krajiny vytvorili 22 modulov v 5 jazykoch. Sú umiestnené na webovej stránke projektu https://biolearn.eu/ Príručka pomôže každému, kto chce získať predstavu, ako pracovať s konceptom biomimikry vo vyučovaní. Niektorí naši učitelia sa oboznámili s princípmi a cieľmi projektu na workshopoch v Holandsku. V našej škole sme v školskom roku 2022/ 23 zaviedli predmet BIOMIMIKRY. Najskôr v ňom pracovali ôsmaci, tento rok 2023/ 24 sme predmet úspešne posunuli do šiesteho ročníka. V predmete využívame vzdelávací koncept STE(A)M , ktorý kladie dôraz na prírodné vedy, techniku, umenie a matematiku. Jednoducho povedané, deti hľadajú odpoveď na otázku: „Ako to robí príroda?“ Rastliny a zvieratá majú veľa dômyselných riešení, ktoré sa od nich môžeme naučiť. Deti ako prvé pozorujú a učia sa klásť dobré otázky- otvorené otázky (rozvíjajú si kritické myslenie).
Naše prvé skúsenosti sme ponúkli všetkým žiakom školy v máji 2023 na BIOMIMIKRY dni, kedy ôsmaci s pánom učiteľom Richterom na 6 stanovištiach ponúkli rôzne zaujímavé výzvy, pozorovania, pokusy, individuálne aj kolektívne riešenia a hľadania inovácií.
Naším cieľom postupne bude, aby sa myšlienky a princípy biomimikry uplatňovali aj v predmetoch Fyzika, Chémia, Biológia, Technika, Prírodoveda… Príroda v procese 3,8 miliárd rokov evolúcie vyriešila každý problém. Biomimikry (bios- život, mimesis-napodobňovanie) nám môže pomôcť tvoriť udržateľnú budúcnosť.
Na jeseň sa naši Mladí reportéri zúčastnili na Dni BIOMIMIKRY v ZOO Bojnice, kde naša deviatačka Hanka Zubová vytvorila video-reportáž.
9.01.2024 budeme v našej Súkromnej spojenej škole hostiť učiteľov a odborníkov z viacerých krajín: Holandsko, USA, Maďarsko, Turecko, ČR a SR. V prvom bloku- budeme objavovať princíp štrukturálnych farieb. Prídu žiaci s inováciou? Nakoniec sa pokúsime vytvoriť štrukturálne farby na sladkej odmene- čokoláde. V druhom bloku vystúpia hostia so svojimi skúsenosťami. V tomto bloku budeme spolu diskutovať a vzájomne si vymieňať poznatky. Tešíme sa na inšpiráciu a nové podnety.
Voda pre našu budúcnosť
Projekt voda pre našu budúcnosť realizujeme v spolupráci s CEEv Živica a programom Zelná škola. Za podporu projektu ďakujeme značke Finish.
Počas výstavby prvkov (jún-október) sme spolu odučili 5 hodín vo všetkých ročníkoch. Zamerali sme sa hlavne na význam zadržiavania dažďovej vody a jej ďalšieho využitia. V rámci projektu sa nám podarilo navýšiť počet nádob na zadržiavanie dažďovej vody a “zazelenať” náš sklad. Žiaci k nemu vysadili popínavé rastliny, skonštruovali im oporu, aby mohla vzniknúť zelená stena a na strechu sme osadili rozchodníky s rastlinami.
[foogallery id=”1338″]
Rytieri zocelení Koronou
Naša škola sa zapojila do projektu Rytieri zocelení Koronou, ktorý pomáha učiteľom a deťom zlepšovať finančnú gramotnosť.
Pozrite si video hodnotiacej konferencie projektu:
Prezentácia k hodnotiacej konferencii: RYTIERI ZOCELENÍ KORONOU
Pedagógovia a rodičia sa vzdelávali na prezenčnom seminári a online seminári, ktorého záznam si môžete pozrieť:
Uvedomujeme si, že stav finančnej gramotnosti na Slovensku je stále pomerne nízky. Počas obdobia socializmu nás nikto neučil rozumieť svetu peňazí. Nežná revolúcia priniesla veľké zmeny a prostredníctvom prvej a druhej vlny privatizácie sa naša spoločnosť vo veľmi krátkom čase zmenila na kapitalistickú. Súčasnú strednú a staršiu generáciu tieto prudké ekonomické zmeny zastihli nepripravenú. Na finančnom trhu sa objavilo množstvo nových finančných inštitúcií a z jednej banky a poisťovne vznikla „džungľa“ finančných organizácií a v nich nesmierne množstvo produktov. Hoci v našich školách sa finančná gramotnosť vyučuje ako prierezová téma už niekoľko rokov, výsledky sú stále málo vyhovujúce. Jedným z dôvodov je aj nízka úroveň finančnej gramotnosti samotných učiteľov a rodičov detí. A to nás v posledných mesiacoch ešte aj prekvapila nečakaná celosvetová pandémia COVID 19, ktorá vlečie so sebou hospodársku krízu. Školy by mali byť nápomocné rodinám, lebo fungovanie jednotlivca a rodín v ekonomickej kríze po koronavíruse bude ťažké.
Cieľom nášho projektu Rytieri zocelení Koronou je zvýšiť úroveň finančnej gramotnosti pedagógov v čase hospodárskej krízy po koronavírusovej pandémii a prostredníctvom nich ovplyvniť zvládanie náročnej finančnej situácie v celej našej komunite.
Zelená škola
schválený-EAP-POTRAVINY2017-19 finálny monitoring
Certifikačný environmentálno-vzdelávací program sa na Slovensku odštartoval v r. 2004. Boli sme jednou z modelových škôl. Ide o praktické vzdelávanie k trvalo udržateľnému rozvoju. Aktivity programu Zelená škola ocenilo aj UNESCO. Škola má svoj EKO- kódex a akčný plán, ktorý si vytvára po audite. Momentálne sa venujeme téme Potraviny. 5 rokov sme boli držiteľom Zelenej zástavy, neskôr sme získali Diplom škola Na ceste k Zelenej škole, opäť vlastníme Zelenú zástavu a medzinárodný certifikát. V škole pracuje Kolégium pod vedením Koordinátora (Ivana Kleinová). Zelená škola je praktická škola, snažíme sa do projektu zapájať širšiu školskú komunitu, nielen žiakov školy.
Jedlá zmena
Globálno- vzdelávací program nielen o zdravej výžive, ale aj o tom, odkiaľ potraviny pochádzajú, čo si treba všímať pri ich kúpe…Projekt zastrešuje Živica a Zelené školy. V škole pracuje akčný tím ( Júlia James, Maruška Jánošíková, Jana Kramárová), ktorý úzko spolupracuje s Kolégiom Zelenej školy. Čaká nás Kurz globálneho varenia, Akčný deň aj Jedlý jarmok vo Zvolene.
Litter less- Mladí reportéri
V projekte sme získali v roku 2016 dve prvé a jedno 2.miesto v celonárodnej súťaži a 3.miesto v celosvetovej súťaži. Naši mladí reportéri sú už „profíci“.
Na vandrovke s číslicami (Erasmus+)
S poľským partnerom sa snažíme o zlepšenie prírodovedného, matematického a finančného vzdelávania v našej škole. Zaviedli sme Hejného matematiku, máme vyškolených učiteľov v metodike Hejného vzdelávania, absolvovali sme týždeň vzdelávania vo Varšave a s poľskými žiakmi sme zažili Týždeň vedy v našej škole, na ktorom sme spolupracovali s rôznymi vedcami, firmami a so Spojenou školou sv. Jána Bosca v Novej Dubnici.
Amavet
Asociácia pre mládež , vedu a techniku –v roku 2016 sme založili klub 966 Pöllö (sova po fínsky)
Adoptovali sme si spolužiaka v Afganistane
Projekt s Človekom v ohrození trval 4 roky. Pre vážnu situáciu v Afganistane bol projekt v roku 2016 ukončený.
Veľkí učia malých
Tutoring deviatakov a prvákov- počas celého roku deviataci pomáhajú prvákom: robia im sprievodcov v škole, chodia sa s nimi hrať do školského klubu, pripravia im Pasovačku…
Týždeň sezónnej, regionálnej a bio kuchyne
V rámci projektu BIO kuchári vo verejnom stravovaní ( v projekte sme navštívili inšpiratívnu Českú republiku, ktorá sa začala vážne zaoberať školským stravovaním, zavádza staronové receptúry do školských kuchýň, školí kuchárov, rodičov, žiakov…). Projekt o stravovaní, v rôznej podobe uskutočňujeme každý rok.
Komprax
Viac europrojektov, na ktorých sme spolupracovali s rodičmi. Boli sme spoločne vyškolení. Projekty boli rôzne, týkali sa viacerých tried. Jeden z nich nám pomohol pripraviť konferenciu Kuchárska kniha pre život, natočiť film o našej škole, vytvoriť keramické výrobky so Soničkou Zeliskovou, navštíviť rôzne pozoruhodné miesta ako ekofarmy apod.
Významné projekty na ktorých sme spolupracovali s partnermi v minulosti:
S Centrom environmentálnych aktivít(Cea) sme spolupracovali na Projekte “BIO do škôl” . Bol podporený nadáciou Ekopolis a spolufinancovaný z Finančného mechanizmu Európskeho hospodárskeho priestoru, Nórskeho finančného mechanizmu a štátneho rozpočtu Slovenskej republiky.
Pomáhali sme vytvoriť Vzorový environmentálny školský vzdelávací program pre ZŠ (Richard Medal a kolektív)
Skoč do života
Vznikol ako výsledok spolupráce 9 partnerov so zástupcami z UK, Holandska, Bulharska, Maďarska a Slovenska v rámci projektu „Mind the Gap“. Cieľom projektu bolo vytvoriť aktivity, ktoré pomáhajú odstrániť priepasť medzi tým, čo sa učí v škole a tým, čo človek potrebuje vedieť pre bežný život, ako aj predstaviť alternatívy pre udržateľný život (ekodomy, miestne a bio potraviny, verejná doprava, dobrovoľníctvo…). Bola vytvorená vzdelávacia stránka, ktorú môžu využívať učitelia voľne podľa svojej potreby.
http://www.migaproject.eu/index.php?lang=sk
Aktívne sme boli zapojení aj v projekte Globálne rozvojové školy.
EKO- mapa Slovenska
Pomáhali sme vytvoriť eko-mapu Slovenska.
Zdravý úsmev
Moderná starostlivosť o chrup spojená s prevenciou DENTALALARM
Priateľ policajt
V spolupráci s Mestskou políciou v ND,
Doprava- taká naozajstná
V spolupráci s Mestskou políciou v ND
Nie je škola ako škola, nie je žiak ako žiak
S Úniou prevencie a pomoci Dafné, v rámci ktorého boli do projektu zapojené naše deti, ktoré sa učili vcítiť do prežívania detí s problémami zraku. V rámci projektu bol 1 pedagóg v Nórsku spoznávať vzdelávací systém, bol to projekt integrácie zrakovo-postihntých žiakov v spolupráci s Nórskom a Úniou prevencie, ktorá spolupracovala s Asociáciou súkromných škôl- špeciálnych pedagógov.
eTwinning
Spolupráca s Poliakmi- Trieda plná áut(4.S), Príbeh hračiek
Školský program INPP
Napomáhal prostredníctvom cvičenia rozvíjať motoriku, koordináciu a rovnováhu detí. Cvičila jedna trieda v priebehu 1 roka každý deň 10 minút pod dohľadom špeciálneho pedagóga v spolupráci so Súkromným Centrom špeciálno-pedagogického poradenstva v Novej Dubnici. Projektom sa zvyšuje koncentrácia detí, zmierňuje sa vnútorný nepokoj, miznú, alebo sa zmierňujú ťažkosti pri písaní, čítaní, či opisovaní textu. Zlepšuje sa taktiež priestorová orientácia i organizačné schopnosti. Z celkového hľadiska deti začnú viac prejavovať svoj potenciál a ich výkon a výsledky v škole sa významne zlepšia.
Pre našich starších žiakov sú nezabudnuteľné celoškolské projekty o Indii, Kórei, o Juhoafrickej republike, o Nórsku. Niektoré sme robili z dôvodu, že naši spolužiaci pochádzali z týchto krajín a my sme ich chceli lepšie spoznať.
V našich triedach sa každý rok uskutočňuje niekoľko menších konkrétnych triednych projektov. Snažíme sa spájať predmety, využívať poznatky a spolupracovať. Preto robíme veľa projektov. O niektorých sa viac dozviete z aktualít a školskej stránky na facebooku.